Verdens mest ekstreme bil er en plug-in hybrid.

Mercedes-AMG One er den første gadebil i verden med drivline fra en Formel 1-bil. Faktisk er det en hybrid med i alt fire elmotorer, som gør det muligt at køre op til 25 kilometer på ren strøm.

Mercedes-AMG
Se igen

Verdens mest ekstreme bil er en plug-in hybrid.

Mercedes-AMG One er den første gadebil i verden med drivline fra en Formel 1-bil. Faktisk er det en hybrid med i alt fire elmotorer, som gør det muligt at køre op til 25 kilometer på ren strøm.

Når Mercedes-AMG ONE lanceres i 2020, vil den være den mest ekstreme bil, som nogensinde er blevet bygget til at køre på offentlig vej. Med over 1.000 hestekræfter fra i alt fem motorer – heraf fire elektriske – tager hyperbilen for første gang i bilhistorien rendyrket Formel 1-teknologi med fra racerbanen til vejen. Resultatet er en topfart på 350 kilometer i timen, 0-200 på seks sekunder samt en ekstrem aerodynamik, der gør det muligt for bilen at holde sig på vejen.

Drivlinen er identisk med dén, du finder i de seneste versioner af Mercedes-AMG Petronas’  Formel 1-biler og er ligeledes udviklet af AMG High Performance Powertrains i Brixworth i England. En V6-benzinmotor på bare 1,6 liter, som snurrer med op til 11.000 omdrejninger i minuttet, arbejder sammen med fire elmotorer. Én af disse integreret i benzinmotorens turbo, én sidder monteret direkte på benzinmotorens krumtapaksel, mens de to sidste trækker hver deres forhjul. Hver af de to forreste elmotorer drejer med op til 50.000 omdrejninger i minuttet og leverer op til 160 hestekræfter hver. Og så arbejder de helt uafhængigt af hinanden og kan dermed optimere bilens performance afhængig af faktorer som hastighed og påvirkningskræfter.

Mercedes-AMG
Se igen

Elmotoren i turboladerens kompressorhus leverer 120 hestekræfter og sikrer utrolig hurtig respons, da den accelererer kompressorhjulet op til sine 100.000 omdrejninger i minuttet langt hurtigere end udstødningsgassen kan gøre det. Turboen anvender desuden overskydende energi fra udstødningssystemet til at generere elektricitet, som enten sendes til de to elmotorer ved forhjulene, til elmotoren på krumtapakslen eller til bilens højspændingsbatteri.

Mercedes-AMG
Se igen

I praksis betyder det, at bilen er i stand til at køre på ren el – lige indtil du træder pedalen i bund.

Mercedes-AMG ONE bliver bygget i 275 eksemplarer, og prisskiltet ender på omkring 18 millioner kroner uden dansk registreringsafgift. Og alle planlagte eksemplarer er allerede solgt.