Sådan oplader du din elbil.

Ladestander, wallbox og hurtigopladning er blandt de begreber, man skal holde styr på, når snakken falder på opladning af elbiler. Vi mødtes med Louise Grimsgård, som er specialist i opladningsinfrastruktur hos Mercedes-Benz, for at få styr på begreberne.

Louise Grimsgård er specialist i opladningsinfrastruktur hos Mercedes-Benz.

Sådan oplader du din elbil.

Ladestander, wallbox og hurtigopladning er blandt de begreber, man skal holde styr på, når snakken falder på opladning af elbiler. Vi mødtes med Louise Grimsgård, som er specialist i opladningsinfrastruktur hos Mercedes-Benz, for at få styr på begreberne.

Hvor mange forskellige måder kan man oplade sin bil på?

“Der findes flere end 2.000 offentlige ladestandere i Danmark, og overordnet kan de opdeles i to forskellige typer: Destinationsladere og hurtigladere. Destinationsladere er dem, man kan finde uden for indkøbscentre eller ved offentlige parkeringspladser, og de er i princippet identiske med de såkaldte wallboxe, som kan monteres hjemme i indkørslen. Hurtigladerne findes derimod primært ved større trafikårer som motorveje, og de drives kommercielt – oftest af en større udbyder. I en ikke så fjern fremtid kommer vi formentligt også til at se ultrahurtigladere, som takket være ekstremt høj kapacitet kan oplade elbilerne meget hurtigt.”

Med en wallbox er det både enklere, hurtigere og sikrere at oplade bilen derhjemme.

Hvad er den tekniske forskel på de to typer opladning?

“Den store forskel er, at den ene opladningsform benytter jævnstrøm, mens den anden benytter vekselstrøm. Alle batterier oplades nemlig med jævnstrøm, men strømmen, der løber i vores elnet, er vekselstrøm. En almindelig wallbox eller destinationslader leverer vekselstrøm med en effekt på mellem 3,7 og 22 kilowatt. For at batteriet skal kunne optage energien fra strømmen, skal den først konverteres til jævnstrøm, og derfor er bilerne udstyret med en indbygget omformer. Det er faktisk helt samme princip, som vi kender det fra opladeren til vores smartphone – bare meget, meget kraftigere. Den indbyggede omformer er dog begrænset i, hvor meget strøm den kan konvertere. På en ny plug-in hybrid er grænsen for eksempel 7,4 kilowatt.”

“Hurtigladeren fungerer anderledes, for den leverer nemlig jævnstrøm, og derfor ledes strømmen udenom omformeren og direkte til batteriet. Derfor er det også muligt at lade med større kraft, og det betyder kortere opladningstid. Her kan man lade med effekt fra 50 kilowatt og helt op til 350 kilowatt. EQC kan lade med op til 110 kilowatt, hvilket betyder, at det tager omkring 45 minutter at lade batteriet fra nul til 100 procent.

Her ses CCS-stikket i EQC. Stikket er EU-standard og kan anvendes både med Type 2-stik (vekselstrøm) og CCS-stik (jævnstrøm).


Hvor lang tid tager det at lade med de forskellige systemer?

“Det tager omkring tre timer og 40 minutter at oplade en ny plug-in hybrid med et batteri på 13,5 kilowatt-timer fra nul til 100 procent i en wallbox derhjemme. En EQC, som har et betydeligt større batteri på hele 80 kilowatt-timer, kan oplades på omkring 10 timer og 50 minutter med en wallbox. En CCS-hurtiglader, der lader med 50 kilowatt, kan klare opladningen på halvanden time.“
Det tager omkring tre timer og 40 minutter at oplade en ny plug-in hybrid med et batteri på 13,5 kilowatt-timer fra nul til 100 procent i en wallbox derhjemme. En EQC, som har et betydeligt større batteri på hele 80 kilowatt-timer, kan oplades på omkring 10 timer og 50 minutter med en wallbox. En CCS-hurtiglader, der lader med 50 kilowatt, kan klare opladningen på halvanden time.

Kræver de forskellige ladeformer forskellige udtag?

“Ja, wallboxen, som du kan have derhjemme, og destinationsladerne har samme type udtag. Den hedder Type 2 og er en fælleseuropæisk standard. For hurtigladerne hedder europastandarden CCS. Når du lader med vekselstrøm derhjemme, bruger du Type 2-udtaget, som passer i den øvre del af det samlede udtag. Når du lader med jævnstrøm, bruges hele udtaget.”

Når der lades med vekselstrøm, bruges den øverste del af udtaget.

Hvordan lader man derhjemme?

“Det letteste er at anskaffe en wallbox. Den kobles direkte på dine hovedsikringer og har et styresystem, som gør, at du kan lade med høj sikkerhed og høj effekt. Den har et eller to faste ladekabler, som er spændingsfri, når de ikke er koblet til bilen. Med en wallbox får du i praksis din egen ladestander. Og så kan du også se, hvor meget du har ’tanket’ på et display.”

Kan man ikke bare lade fra en almindelige stikkontakt?

“Jo, det kan man sagtens, og med EQC følger også et nødladekabel til netop dét. Men man skal tænke på, at bilen lader med utrolig stor effekt, og det lægger pres på husets sikringer, som derfor kan springe. Derfor anbefales det kun at bruge dén løsning i nødstilfælde. Størrelsen på batteriet gør også, at ladetiden vil blive meget lang – op mod 40 timer – ligesom husets ledninger slet ikke ikke er beregnet til den store belastning. Så ja, det kan man, men det anbefales ikke.”

CCS-stikket, når der lades med jævnstrøm fra hurtiglader. Den nederste del af stikket overfører jævnstrøm, mens den øverste del anvendes til dataoverførsel.

Hvordan ser fremtiden ud for opladning?

“Det første – og det er faktisk allerede i fuld gang – er vores netværk af ultrahurtigladere, Ionity. Det er et projekt med ladere på 350 kilowatt, som vi bygger i hele Europa i samarbejde med Volkswagen, Ford og BMW. Der bliver bygget 400 stationer i Europa, og seks i Danmark. Med biler, som kan udnytte hele effekten fra standerne, vil det tage omkring 10 minutter at lade fra 0 til 100 procent.”

Senere følger også induktionsopladning helt uden brug af kabel samt nogle ret spændende energiløsninger, hvor batterierne bruges i mere holistisk forstand. Allerede i dag findes teknologier som vehicle-to-grid og vehicle-to-home, hvor bilens batteri bruges til at lagre overskydende energi, som kan frigives tilbage til elnettet, når der er brug for det.

Eftersom bilen ofte bruges på de samme tidspunkter hver dag, er der et stort potentiale i at udnytte elbilernes batterier til at udjævne belastningen i elnettet eller til husholdningsforbrug. Vi bruger nemlig suverænt mest elektricitet mellem klokken 16 og 19, og hvis vi kan bruge bilen som energikilde i de timer, kan vi nedbringe elregningerne drastisk. Så lader man bilen med strøm fra vindenergi om natten, når efterspørgslen er lav, og sender strømmen tilbage i elnettet igen, når efterspørgslen stiger.

Med ladestationerne fra Ionity bliver det muligt at lade sin elbil helt op på omkring 10 minutter.

Modtager du ikke allerede nyheder fra Mercedes-Benz EQ Community i din indbakke? Så klik på linket herunder og tilmeld dig med det samme.