Her crashtestes EQC.

Mercedes-Benz har en lang tradition for at sikkerhedsprøve nye biler i de såkaldte crashtests, og alle nye modeller testes utallige gange, før de kommer ud at køre på vejene. Det gælder naturligvis også for EQC og de andre kommende nye elbiler, hvor både batterier og højspændingskabler stiller helt nye krav til sikkerhed.

Mercedes-Benz
Se igen

Her crashtestes EQC.

Mercedes-Benz har en lang tradition for at sikkerhedsprøve nye biler i de såkaldte crashtests, og alle nye modeller testes utallige gange, før de kommer ud at køre på vejene. Det gælder naturligvis også for EQC og de andre kommende nye elbiler, hvor både batterier og højspændingskabler stiller helt nye krav til sikkerhed.

Julia Kreuger er ingeniør hos Mercedes-Benz’ afdeling for sikkerhed, og hendes beskrivelse af afdelingens primære opgave er meget præcis.

Vi arbejder med kreativ ødelæggelse. I modsætning til dem, der arbejder med design og teknologisk udvikling, skal vi nemlig ødelægge for at lære.

Mercedes-Benz har en lang historie på området, for den første crashtest blev gennemført allerede i 1959. Hver gang nye teknologier introduceres, hæves barren for bilernes passive sikkerhedsniveau. Og når det handler om elbiler, stilles ingeniørerne overfor helt nye udfordringer. For selvom der ikke længere ligger en stor og tung motor i bilens front, som skal ledes ned under bilen i tilfælde af et uheld, og selvom brændstoftanken også er væk, så gemmer bilens bund nu på et stort batteri og kraftige højspændingsledninger, der løber på langs og tværs af hele bilen.

EQ markerer begyndelsen på en ny æra, hvor bilerne er bygget op på en helt ny måde, og det giver helt nye sikkerhedsmæssige udfordringer. Bilen har ikke længere en brændstofmotor ude i fronten, og det betyder blandt andet, at vægten fordeles anderledes i bilen, og det stiller nye krav til, hvordan bilen bygges op, siger Markus Hermele, som er ansvarlig for passiv sikkerhed hos Mercedes-Benz EQ.

I EQC er det tydeligt, at den elektriske teknologi stiller nye krav til bilens sikkerhed. Hele fronten er således beskyttet af en kraftig konstruktion, mens batteriet, som ligger i bunden af bilen, beskyttes af en særskilt ramme udstyret med deformationszoner beregnet til at absorbere energien fra en eventuel sidekollision. Derudover sørger yderligere en beskyttelsesramme rundt om batteriet for, at det ikke beskadiges af eventuelt løsrevne genstande.

Inden batteriet monteres i de nye biler, har det gennemgået grundige tests hos producenten Accumotive. Her har man blandt andet undersøgt, hvordan batteriet opfører sig i tilfælde af kollision, overophedning og overopladning.

Højspænding.

Et af de allervigtigste sikkerhedshensyn omhandler højspænding fra batteriet, som kan udgøre en fare i tilfælde af en ulykke. Derfor er EQC udstyret med et avanceret afkoblingssystem, som automatisk afkobler al højspænding i tilfælde af et sammenstød. Systemet registrerer, om ulykken er så alvorlig, at det elektriske system skal lukkes, eller om det kan aktiveres igen sikkert. Samtidig bliver information om en eventuel ulykke med det samme formidlet til medtrafikanter via Car-to-X og til Mercedes-Benz Service og Emergency Services. Frakoblingssystemet fungerer også, når bilen holder stille. Hvis bilen udsættes for en kollision, mens den hurtigoplades, lukker ladestanderen nemlig automatisk for strømtilførslen.

Højspændingen kan imidlertid også kobles fra manuelt, og ved hjælp af en QR-kode kan redningsmandskab nemt og hurtigt danne sig et overblik over, hvor højspændingsledningerne befinder sig i bilens konstruktion. Den nye Rescue Assist App kan desuden vise bilen i 3D, og funktionen fungerer også offline, når der ikke er mobildækning til rådighed.

Modtager du ikke allerede nyheder fra Mercedes-Benz EQ Community i din indbakke? Så klik på linket herunder og tilmeld dig med det samme.