Tidsmaskinen

Ved første øjekast bemærker man ikke noget ekstraordinært. Men ingeniørerne hos Mercedes-Benz har faktisk spækket ESF 2019, som er en konceptbil baseret på GLE modellen, med nye spændende sikkerhedsteknologier, som vil blive præsenteret i de kommende år. Et udvalg af disse innovative funktioner er allerede tæt på at være klar til serieproduktion, mens andre er et bud på sikkerhedsteknologier til fremtidens selvkørende biler.

I de kommende årtier vil måden, vi kører bil på, forandre sig mere end nogensinde. Og der er ingen tvivl om, at sikkerheden vil fortsætte med at være et af menneskets vigtigste grundlæggende behov - og at den vil få en helt ny betydning, når føreren kan overlade styringen fuldstændigt til bilen. Af den årsag kalder ingeniører hos Mercedes-Benz og projektleder på ESF, Julien Richert, konceptbilen for en 'tidsmaskine.' Den giver os nemlig allerede i dag et fingerpeg om hovedtrækkene i den mobile fremtid.

Tidsmaskinen

For eksempel vil konceptbilen ESF 2019 byde dig velkommen
Og de signaler, den førerløse konceptbil ESF 2019 brugermed to 'øjne' på taget, som pulserer på en venlig måde, når du nærmer dig bilen. Ved hjælp af animationer i kølergrillens display og lyssignaler viser ESF 2019 fodgængere, at den holder tilbage, når de krydser vejen.

Og de signaler, den førerløse konceptbil ESF 2019 bruger til at kommunikere med sin omverden, er samtidig nemme at forstå, eftersom de er helt intuitive. Daimlers fremtidsforsker, Alexander Mankowsky, kalder det for 'informeret tillid,' som vil blive skabt mellem de forskellige deltagere i trafikken - mennesker og selvkørende biler. At 'øjnene' lyser med turkisfarvet lys, er der en helt bestemt årsag til. Denne farve kunne nemlig ifølge Daimlers forskere eksempelvis blive anvendt til almengyldigt at vise for omverdenen, at bilen kører førerløst - på samme måde
som farverne i trafiksignaler symboliserer noget bestemt i dag.  

Hightech-rat til førerløs kørsel

Også andre løsninger i ESF 2019 gør overgangen fra førerstyret til førerløs kørsel nemmere. Så snart bilen kører førerløst, og føreren ikke selv behøver at styre, kører det firkantede hightech-rat automatisk ind i instrumentbordet, og det samme gør pedalerne i fodrummet. Efter ønske kan sædet også køre helt tilbage med ryglænet i en mere tilbagelænet position - så føreren får mulighed for at slappe af. "Denne løsning gav visse andre udfordringer," fortæller Claus Geisler, der som teamleder har ansvaret for sikkerhedsinnovationer. "Så snart sædet bevæger sig længere væk fra den almindelige position, kan de konventionelle airbags ikke længere beskytte føreren." Af hensyn til personsikkerheden er der derfor monteret air-bags nye steder i bilen. Den integrerede sideairbag er installeret i sidevangerne, mens bilens førerairbag er placeret over rattet. De er begge skjult bag SUV'ens smukt designede overflader. At disse sikkerhedselementer, som potentielt kan redde liv, kun er synlige i form af diskrete fugesamlinger, forstærker også forhåbningen om, at det aldrig bliver nødvendigt at udløse dem.

Hightech-rat til førerløs kørsel

Også andre løsninger i ESF 2019 gør overgangen fra førerstyret til førerløs kørsel nemmere. Så snart bilen kører førerløst, og føreren ikke selv behøver at styre, kører det firkantede hightech-rat automatisk ind i instrumentbordet, og det samme gør pedalerne i fodrummet. Efter ønske kan sædet også køre helt tilbage med ryglænet i en mere tilbagelænet position - så føreren får mulighed for at slappe af. "Denne løsning gav visse andre udfordringer," fortæller Claus Geisler, der som teamleder har ansvaret for sikkerhedsinnovationer. "Så snart sædet bevæger sig længere væk fra den almindelige position, kan de konventionelle airbags ikke længere beskytte føreren." Af hensyn til personsikkerheden er der derfor monteret air-bags nye steder i bilen. Den integrerede sideairbag er installeret i sidevangerne, mens bilens førerairbag er placeret over rattet. De er begge skjult bag SUV'ens smukt designede overflader. At disse sikkerhedselementer, som potentielt kan redde liv, kun er synlige i form af diskrete fugesamlinger, forstærker også forhåbningen om, at det aldrig bliver nødvendigt at udløse dem.

Hightech-rat

Forskere bag innovative idéer  

Tidsmaskinen

Forskere bag innovative idéer  

Inden for sikkerhedsteknologi er der siden 1950 blevet introduceret adskillige innovationer i bilindustrien. Mange af dem er udviklet af Daimler koncernen, for eksempel deformationszonen, selestrammerne og den aktive bremseassistent. "ESF-forskningsafdelingen står også bag PRE-SAFE teknologien, som allerede i dag er tilgængelig i serieproduktionen, og som med sin virtuelle kollisionszone forbereder bilen og personerne i bilen på en ulykke," fortæller projektleder Julien Richert.

Til dette koncept bliver der tilføjet kooperativ kommunikation med omgivelserne i ESF 2019. Panelet på fronten med sine knap 50.000 lysdioder kan for eksempel vise forskellige informationer til omgivelserne. Den forankørende kan på den måde i sit bakspejl læse en melding om, at der er et redningskøretøj på vej, som det er nødvendigt at give plads til, eller advare om en spøgelsesbilist. Det er også muligt at projicere information og relevante advarsler - eller frontkameraets billede - op på bilens bagrude. Desuden forbedrer konceptbilen sikkerheden, selv når den holder stille, ved at råbe "Watch out!" til fodgængere, som, uden at se sig for, løber ud foran den parkerede ESF 2019 på en trafikeret vej. Samtidig blinker den med alle lygter for at gøre andre trafikanter opmærksom på fodgængeren, forklarer Stephan Mücke.

Innovativ sikkerhed på bagsæderne

Tidsmaskinen

Innovativ sikkerhed på bagsæderne

Enhver, der har prøvet at transportere et barn i et børne- sæde vendt imod kørselsretningen ved, at det ganske vist øger sikkerheden i tilfælde af en ulykke, men at det ikke længere er muligt at tjekke i bakspejlet, om barnet for eksempel er faldet i søvn. Derfor er der på bagsædet i ESF 2019 monteret et netværksforbundet PRE-SAFE børnesæde, som måler barnets tilstand ved hjælp af et kamera og sensorer og derefter overfører værdierne til MBUX skærmen i cockpittet foran. Før en kollision strammes selen præventivt, hvilket kan mindske belastningen for barnet. Til de større passagerer på bagsædet er der udviklet en bagsædeairbag - en innovativ airbag med et banebrydende specialkoncept til opfyldning og positionering af luftpuden. Konceptet kan i sin helhed bidrage til at mindske risikoen for kvæstelser.

Men er det ikke meningen, at førerløs kørsel skal kunne forbedre ulykkesstatistikken markant? "Et sikkert køretøj udnytter alle muligheder for at forebygge ulykker, men er samtidig også altid forberedt på, at der kan ske en ulykke. Derfor vil alle vores fremtidige biler, også de selvkørende, naturligvis leve op til vores sædvanlige høje krav til kollisionssikkerheden," fortæller Julien Richert. "Den største fordel ved automatiserede kørselsfunktioner er, at der i fremtiden vil ske færre ulykker forårsaget af fejl fra førerens side," for- tæller prof. dr.-ing. Rodolfo Schöneburg, områdechef for bilsikkerhed, driftssikkerhed og korrosionsbeskyttelse hos Mercedes-Benz. "Men også helt automatiserede og førerløse biler oplever fysiske grænser, og vi vil sandsynligvis stadig i mange år fremover se blandet trafik bestående af både førerløse og traditionelle biler," tilføjer han.

På vej til Vision Zero

ESF 2019 er en særdeles vigtig Mercedes af årsager, som man blandt andet skal finde uden for selve bilen - for eksempel når det gælder sikkerheden for personer i andre biler, cyklister og personer på scootere samt fodgængere. Daimlers ingeniører arbejder med et holistisk fokus og forfølger et helt bestemt mål, nemlig at kunne medvirke til at afvikle fremtidens mobilitet helt uden trafikofre. "Sikkerhed er og bliver en kerneværdi for vores mærke," understreger prof. Schöneburg.

På vej til Vision Zero

ESF 2019 er en særdeles vigtig Mercedes af årsager, som man blandt andet skal finde uden for selve bilen - for eksempel når det gælder sikkerheden for personer i andre biler, cyklister og personer på scootere samt fodgængere. Daimlers ingeniører arbejder med et holistisk fokus og forfølger et helt bestemt mål, nemlig at kunne medvirke til at afvikle fremtidens mobilitet helt uden trafikofre. "Sikkerhed er og bliver en kerneværdi for vores mærke," understreger prof. Schöneburg.

Tidsmaskinen