Mercedes-Benz tester fremtidens biler på nyt, innovativt baneanlæg

Mercedes-Benz står bag et nyt testbaneområde i den tyske delstat Baden-Würtenberg, der med mere end 30 forskellige baner strækker sig over et område på 520 hektar. Her testes blandt andet selvkørende biler og nye systemer, der skal forbedre sikkerheden og gøre morgendagens biler endnu mere energieffektive.

Testbane

Mercedes-Benz tester fremtidens biler på nyt, innovativt baneanlæg

Mercedes-Benz står bag et nyt testbaneområde i den tyske delstat Baden-Würtenberg, der med mere end 30 forskellige baner strækker sig over et område på 520 hektar. Her testes blandt andet selvkørende biler og nye systemer, der skal forbedre sikkerheden og gøre morgendagens biler endnu mere energieffektive.

De 30 forskellige testbaner, som ligger på et område, der tidligere var militært øvelsesterræn, har sammenlagt mere end 60 kilometer vejstrækning, der byder på alle tænkelige former for underlag – lige fra nylagt asfalt til hårdt og vådt terræn. Det er også her, Mercedes-Benz løbende tester sine brint-, hybrid- og elbiler, ligesom der også konstant arbejdes på at videreudvikle den eksisterende brændstofmotorteknologi. Testbaneanlægget, der har været undervejs i 3,5 år, beskæftiger omkring 300 medarbejdere, og har kostet knap to milliarder kroner at opføre. Anlægget udgør derfor en stor investering for Mercedes-Benz og resten af Daimler koncernen, og her testes både teknik til brug i koncernens personbiler, varebiler, lastbiler og busser.

Testbane

Det store anlæg gør det muligt at mindske antallet af kørte testkilometer på offentlig vej, da banen byder på alle tænkelige underlag.

– Smalle, snoede bjergveje, brede amerikanske motorveje eller trafikpropper i Sydeuropa – baneanlægget gør det muligt for os at simulere utallige forskellige trafiksituationer her, siger anlægsdirektør, Reiner Imdahl og fortsætter:

– Vi kan i dag bruge computersimulation til at regne os frem til langt mere, end vi tidligere kunne, men testkørslerne på rigtige veje er stadig helt uvurderlige, fordi de ofte overrasker os på områder, som computeren ikke ville kunne have taget højde for, siger han.

Interessante facts om Test and Technology Center Immendingen

Testbane

Interessante facts om Test and Technology Center Immendingen

  • Banen er designet af Herman Tilke, som blandt andet står bag Formel 1-baner i Malaysia, Bahrain, Shanghai, Abu Dhabi, Austin, Sochi og Baku.
  • Udstyret med bulldozerblad, plov og sprinklersystem sørger den terrængående Unimog 430 for, at banens offroad-spor altid er både blødt og mudret.
  • Flere end 120 mulige lokationer var i spil, da den indledende planlægning af Test and Technology Center Immendingen begyndte. I 2011 besluttede man sig endeligt for Immendingen, som tidligere har tjent som militært øvelsesterræn.
Testbane
  • Fra Sydkorea til Schweitz. Vejene ser vidt forskellige ud rundt om i verden, og for at kunne teste sensorer og kameraer, er testbanen indrettet til at kunne simulere de forskellige skilte, striber og markeringer, der findes på vejen rundt om i verden.
  • Tilkørslerne på banen er flere steder udstyret med forskellige underlag i henholdsvis venstre og højre side. Mens den ene side er udstyret med frisk, ny asfalt, er underlaget i den anden side hullet og slidt – præcis som vejene mange steder ude i virkeligheden.
  • Test and Technology Center Immendingen er en del af verdens største udviklings- og forskningscenter i Sindingen i Tyskland.
Testbane
  • På Test and Technology Center Immendingen finder man også en særlig oval bane, hvor det er muligt at teste kørsel ved høj fart uden indblanding fra føreren. Bilen følger nemlig vejens hældning uden påvirkning fra siderne eller fra føreren. I indersporet udføres testene med 135 kilometer i timen, og i ydersporet er hastigheden 160 kilometer i timen – og her er trykket så stort, at føreren trykkes tilbage i sædet med flere gange sin egen vægt.
  • På Test and Technology Center Immendingen testes også førerløse lastbiler, og Mercedes-Benz Actros står blandt andet for at rydde sne på anlægget. Bilerne er udstyret med RTI – Remote Truck Interface – der gør det muligt at fjernstyre flere funktioner i de store lastbiler.
  • By-delen af banen er udstyret med flere lyskryds, hvor man under realistiske forhold tester forskellige assistentsystemer, Car-to-X kommunikation mellem bilerne og selvfølgelig selvkørende funktioner.
Testbane
  • ‘Bertha’ er navnet på et område på Test and Technology Center Immendingen, der strækker sig over mere end 100.000 kvadrameter, som er bygget udelukkende for at teste og evaluere data fra selvkørende biler, hvor man blandt andet undersøger, hvordan kollisioner i tæt eller modkørerende trafik bedst undgås.
  • Mercedes-Benz og Daimler-koncernen forventer, at op mod 90 procent af fremtidens testkørsler kan udføres i Test and Technology Center Immendingen. Tidligere har især vintertests været udført i Sverige og Finland, men da testcenteret ligger 800 meter over havets overflade, er her tilstrækkeligt med sne i vinterhalvåret til, at de fleste tests kan udføres her.