Hvordan fungerer en mildhybrid? Nu skal du høre...

Mildhybrid

Hvordan fungerer en mildhybrid? Nu skal du høre...

Du har måske hørt om hybrid, om plug-in hybrid – men hvad med mildhybrid? Denne teknologi findes allerede i store dele af modelprogrammet hos Mercedes-Benz, og selvom bilerne med det integrerede 48-voltssystem ikke kan oplades med et kabel, bidrager teknologien både til ekstra kraftoverskud og lavere forbrug ved at kombinere brændstof- og elkraft.

Det er allerede muligt at køre op til 400 kilometer på en enkelt opladning i elbilen EQC, og vælger man én af de mange plug-in hybrider, kan man køre på ren elkraft til hverdag og supplere med benzin- eller dieseldrift på de lange ture. Men der findes faktisk endnu en hybridteknologi, som både bidrager med ekstra kræfter og samtidig reducerer brændstofforbruget – men som ikke kræver opladning med en ledning. Nemlig mildhybriderne.

Mildhybrid-teknologien hos Mercedes-Benz er baseret på et integreret 48-voltssystem, der blandt andet automatisk lader bilens batteri op, når bilen bremser. Mercedes-Benz tilbyder allerede teknologien i 47 af sine modeller, og i kombination med benzinmotor fås teknologien til samtlige karrosserivarianter af C-Klassen, E-Klassen, GLC, GLE samt CLS, S-Klasse sedan og den ekstreme Mercedes-AMG GT 4-dørs coupé.

EQ Boost giver ekstra power

Mildhybrid

EQ Boost giver ekstra power

Afhængigt af model anvender EQ Boost systemet enten en remdrevet eller en integreret startergenerator. Systemet sørger automatisk for at opsamle energi, når der bremses, og for at ‘booste’ forbrændingsmotoren, når der accelereres. Under visse omstændigheder gør systemet det desuden muligt at ‘cruise’, så bilen ruller helt uden CO2-udslip. Det sker eksempelvis, når der køres ned ad bakke, eller når der køres frem mod rødt lys, hvor forbrændingsmotoren automatisk slukker – og tænder, når der igen bliver behov for kræfterne.

I modellerne med remdrevet generator leverer systemet op til 13 hestekræfter og 150 Nm ekstra – og helt op til 22 hestekræfter og 250 Nm i modellerne med integreret startergenerator.

Gnidningsfri start og stop

Mildhybrid

Gnidningsfri start og stop

Den kraftfulde startergenerator sørger desuden for at starte forbrændingsmotoren endnu hurtigere op – og samtidig med at bilen kører. Uanset om det gælder bykørsel, hvor motoren startes og stoppes mange gange, eller der køres på motorvej eller landevej, bemærker føreren i det fleste tilfælde slet ikke, at motoren løbende standser og starter af sig selv.

Ekstra performance

Mildhybrid

Ekstra performance

EQ Boost er også en del af hemmeligheden bag de nye Mercedes-AMG 53-modeller med sekscylindret rækkemotor, hvor den integrerede startergenerator er monteret mellem forbrændingsmotor og gearkasse. Elmotoren trækker både direkte på gearkassen og driver samtidig en elektrisk kompressor, der ‘booster’ forbrændingsmotoren, inden turboen tager over. Resultatet er ekstra kraftoverskud fra meget lave omdrejninger samt et reduceret forbrug. I praksis opleves teknologien ganske enkelt som en større motor.

Systemet findes også uden elektrisk kompressor i S 450 4MATIC sedan, CLS 450 4MATIC og GLE 450 4MATIC.