Claus, du siges at være lidt af en ekspert inden for det, vi kan kalde for elbilsbølgen. Kan du fortælle lidt om, hvordan du ser fremtiden for elbilerne?

Tidligere var elbiler små, kedelige og upålidelige biler, som ingen rigtig gad at køre eller blive set i, men sådan er ikke længere. Især nu, hvor de store, tyske bilproducenter, som i forvejen har store markedsandele i Europa, har meldt sig på banen, går udviklingen pludselig rigtigt stærkt. Samtidig går udviklingen inden for grøn energi også hurtigere, end man indtil for nyligt havde regnet med, og investeringerne stiger eksponentielt. Ifølge Bloomberg New Energy Outlook regner man med, at halvdelen af klodens elforsyning vil komme fra sol og vind i 2050. Når det er sagt, tror jeg ikke, at elbilerne alene bliver fremtiden. I den nære fremtid tror jeg, at vi kommer til at se, at flere forskellige teknologier, som alle har det CO2-neutrale til fælles, vil vinde frem. Eksempelvis hybridteknologi, hvor elmotoren kombineres med den traditionelle benzin- eller dieselmotor – samt brintteknologi.

Claus, du siges at være lidt af en ekspert inden for det, vi kan kalde for elbilsbølgen. Kan du fortælle lidt om, hvordan du ser fremtiden for elbilerne?

Tidligere var elbiler små, kedelige og upålidelige biler, som ingen rigtig gad at køre eller blive set i, men sådan er ikke længere. Især nu, hvor de store, tyske bilproducenter, som i forvejen har store markedsandele i Europa, har meldt sig på banen, går udviklingen pludselig rigtigt stærkt. Samtidig går udviklingen inden for grøn energi også hurtigere, end man indtil for nyligt havde regnet med, og investeringerne stiger eksponentielt. Ifølge Bloomberg New Energy Outlook regner man med, at halvdelen af klodens elforsyning vil komme fra sol og vind i 2050. Når det er sagt, tror jeg ikke, at elbilerne alene bliver fremtiden. I den nære fremtid tror jeg, at vi kommer til at se, at flere forskellige teknologier, som alle har det CO2-neutrale til fælles, vil vinde frem. Eksempelvis hybridteknologi, hvor elmotoren kombineres med den traditionelle benzin- eller dieselmotor – samt brintteknologi.

Det lyder lovende. Men det store spørgsmål er jo, om vi overhovedet vil have tilstrækkeligt med strøm, hvis vi alle skiftede til elbil i morgen?

Elbilerne kommer

Det lyder lovende. Men det store spørgsmål er jo, om vi overhovedet vil have tilstrækkeligt med strøm, hvis vi alle skiftede til elbil i morgen?

Det skifte sker ikke lige med det samme, for det er en proces, som tager tid. Men givet at vi udnytter kapaciteten optimalt, så har vi faktisk allerede i dag strøm nok til omkring en million elbiler på de danske veje. Men det kræver – udover at selve elnettet skal opgraderes kraftigt, så strømmen kan komme ud til alle bilerne – at vi tænker os lidt om, så vi ikke oplader alle biler samtidig og primært gør det på de tidspunkter af døgnet, hvor der er strøm i overskud.

Elbiler udleder som bekendt ingen lokale emissioner, men strømmen skal jo komme et sted fra. Flytter vi ikke bare problemet et andet sted hen?

Ikke nødvendigvis. En elbil, der kører på el produceret af ‘sort’ energi som kul, er selvfølgelig kun ren fra et lokalt perspektiv, for udledningen sker jo stadig – bare et andet sted. Men elbilen har stadig potentialet til at være grøn, når strømmen produceres rigtigt. I Danmark får vi eksempelvis allerede i dag omkring halvdelen af vores elektricitet fra vindkraft, og somme tider producerer vi faktisk mere strøm, end vi kan nå at forbruge – særligt midt på dagen og om natten. Strømforbruget varierer meget over døgnet, så det handler om at udjævne forbruget, og det kan elbilerne hjælpe med. Hvis vi gør det attraktivt at oplade vores biler på tidspunkter, hvor der er overskud af energi, og måske endda omvendt gør det muligt for bilerne at sende noget af strømmen tilbage i elnettet, når efterspørgslen er stor, kan vi skabe et mere intelligent og dynamisk elnet. Lidt på samme måde som en organisme, der trækker vejret.

Elbiler udleder som bekendt ingen lokale emissioner, men strømmen skal jo komme et sted fra. Flytter vi ikke bare problemet et andet sted hen?

Ikke nødvendigvis. En elbil, der kører på el produceret af ‘sort’ energi som kul, er selvfølgelig kun ren fra et lokalt perspektiv, for udledningen sker jo stadig – bare et andet sted. Men elbilen har stadig potentialet til at være grøn, når strømmen produceres rigtigt. I Danmark får vi eksempelvis allerede i dag omkring halvdelen af vores elektricitet fra vindkraft, og somme tider producerer vi faktisk mere strøm, end vi kan nå at forbruge – særligt midt på dagen og om natten. Strømforbruget varierer meget over døgnet, så det handler om at udjævne forbruget, og det kan elbilerne hjælpe med. Hvis vi gør det attraktivt at oplade vores biler på tidspunkter, hvor der er overskud af energi, og måske endda omvendt gør det muligt for bilerne at sende noget af strømmen tilbage i elnettet, når efterspørgslen er stor, kan vi skabe et mere intelligent og dynamisk elnet. Lidt på samme måde som en organisme, der trækker vejret.

Så vi skal måske til at vænne os til en helt ny måde at forbruge strøm?

Elbilerne kommer.

Så vi skal måske til at vænne os til en helt ny måde at forbruge strøm?

Ja, det kan man godt sige. Ligesom vi har vænnet os til svingende oliepriser, kan vi selvfølgelig også vænne os til at ændre den måde, vi forbruger elektricitet på, uden det får den store betydning for vores hverdag. Allerede nu eksperimenterer de store energiselskaber med at differentiere priserne på strømmen afhængigt af, hvornår på døgnet man bruger strømmen. Det kunne jo især være relevant for større industrivirksomheder, som kunne spare nogle penge ved at lægge noget af produktionen om natten, hvor strømmen er billig, men det kunne også sagtens være relevant for helt almindelige forbrugere som dig og mig.

Det lyder nærmest genialt. Men hvad skal der så til for, at elbilen bliver forbrugernes førstevalg?

Det økonomiske spiller selvfølgelig ind, men allerede nu koster det jo ikke mere at køre på el, end det gør at køre på benzin eller diesel. Jeg tror, at det afgørende for langt de fleste forbrugere er tilliden til teknologien. Man skal simpelthen kunne regne med, at bilen fungerer, når man skal bruge den. Og det kan man jo med de nye elbiler. Hvis bilen så i fremtiden kan være i balance med husstanden, så den både kan modtage strøm og levere noget tilbage igen, hvis jeg indstiller den til det, så ville det da være fint. Men jeg tror faktisk ikke, det bliver afgørende. Jeg tror egentlig bare, det handler om, at bilen skal være pålidelig. Og det er uanset, om det er en hybrid, eller den kører på brint eller el.

Det lyder nærmest genialt. Men hvad skal der så til for, at elbilen bliver forbrugernes førstevalg?

Det økonomiske spiller selvfølgelig ind, men allerede nu koster det jo ikke mere at køre på el, end det gør at køre på benzin eller diesel. Jeg tror, at det afgørende for langt de fleste forbrugere er tilliden til teknologien. Man skal simpelthen kunne regne med, at bilen fungerer, når man skal bruge den. Og det kan man jo med de nye elbiler. Hvis bilen så i fremtiden kan være i balance med husstanden, så den både kan modtage strøm og levere noget tilbage igen, hvis jeg indstiller den til det, så ville det da være fint. Men jeg tror faktisk ikke, det bliver afgørende. Jeg tror egentlig bare, det handler om, at bilen skal være pålidelig. Og det er uanset, om det er en hybrid, eller den kører på brint eller el.

Okay. Hvilken rolle spiller energibranchen så i udviklingen af den infrastruktur, som elbilerne er afhængige a?

Elbilerne kommer

Okay. Hvilken rolle spiller energibranchen så i udviklingen af den infrastruktur, som elbilerne er afhængige a?

Energibranchens rolle er at levere nogle løsninger, hvor den grønne energi bliver tilgængelig for dig og mig på en nem, overskuelig og smart måde. Det gælder både opladning hjemme eller på dit arbejde, men også når du skal på langtur. Der skal simpelthen være tilstrækkeligt med ladestandere undervejs, hvor du kan lade lynhurtigt, på samme måde som vi lige nu kender det fra tankstationer. Heldigvis, kan man sige, arbejder energiselskaberne på højtryk for at løse de her udfordringer, for elbilerne repræsenterer jo en kæmpe forretningsmulighed for dem. Og det betyder jo også, at priserne på energi med tiden vil bevæge sig nedad, fordi markedet helt naturligt skaber en konkurrence, og på den måde hænger det hele smukt sammen.  

Hvor langt tror du, Danmark og resten af Europa er nået på området om 10 år?

Jeg tror, at inden for en overskuelig fremtid vil det være muligt at lade sin elbil næsten helt op på omkring et kvarter i de kraftigste hurtigladere. Så vil man både kunne lade op hjemme i sin indkørsel og nede på tanken, som vi er vant til. Jeg tror, det store gennembrud kommer inden for de næste fem år. Og om 20 år vil investeringerne og troen på teknologien være nået rigtig, rigtig langt.

Hvor langt tror du, Danmark og resten af Europa er nået på området om 10 år?

Jeg tror, at inden for en overskuelig fremtid vil det være muligt at lade sin elbil næsten helt op på omkring et kvarter i de kraftigste hurtigladere. Så vil man både kunne lade op hjemme i sin indkørsel og nede på tanken, som vi er vant til. Jeg tror, det store gennembrud kommer inden for de næste fem år. Og om 20 år vil investeringerne og troen på teknologien være nået rigtig, rigtig langt.