Nu kommer de nye plug-in hybrider

Resultatet af Mercedes-Benz' store elbils-investering på 10 milliarder euro kan snart ses i de danske forhandleres showrooms. I den helt ny generation af plug-in hybrider er blandt andet E-Klassen, som allerede nu kan bestilles i Danmark.

Nu kommer de nye plug-in hybrider

Resultatet af Mercedes-Benz' store elbils-investering på 10 milliarder euro kan snart ses i de danske forhandleres showrooms. I den helt ny generation af plug-in hybrider er blandt andet E-Klassen, som allerede nu kan bestilles i Danmark.

Mindre forbrug og mindre emission

Nu kommer de nye plug-in hybrider

E 300 de er kombinationen af to effektive kraftkilder: Dieselmotor og elmotor. Den ny plug-in hybrid yder hele 306 hestekræfter og præsterer en brændstoføkonomi på 71,4 km/l (WLTP). Fås i Danmark til priser fra 787.395 kr.

Mindre forbrug og mindre emission

Den store nyhed er, at E-Klassen fås som plug-in hybrid med både benzin- og dieselmotor. Sidstnævnte er lanceret under navnet E 300 de, og ved at kombinere dieselmotorens høje effektivitet og lave forbrug med elektriske hestekræfter, får man en bil, som både udleder mindre CO2 på de lange køreture, og samtidig er helt emissionsfri i bytrafik. Dieselmotoren yder 194 hestekræfter og 400 Nm, mens elmotoren producerer 122 hestekræfter (90 kW), hvilket giver en kombineret ydelse på hele 306 hestekræfter og 700 Nm – og en acceleration fra 0-100 kilometer i timen på blot 5,9 sekunder.

 

Alligevel forbruger E 300 de blot 1,4 liter brændstof per 100 kilometer (WLTP), svarende til 71,4 km/l (38 g CO2/km), mens elforbruget er angivet til 23,2 kWh per 100 kilometer. Priserne for den ny E 300 de begynder ved 787.395 kr. for en sedan og 822.395 for en stationcar.

 

I løbet af 2019 lanceres desuden benzinversionen E 300 e, som har en benzinmotor med 211 hestekræfter og 350 Nm. I kombination med en elmotor leveres her 320 hestekræfter og 700 Nm, hvilket sikrer en accelerationstid fra 0-100 kilometer i timen på 5,7 sekunder. Brændstofforbruget er 1,8 liter per 100 kilometer (WLTP), svarende til 55,6 km/l (41 g CO2/km), mens elforbruget er angivet til 22,5 kW per 100 kilometer.

 

Plug-in hybrid i luksusklassen

Nu kommer de nye plug-in hybrider

Plug-in hybrid i luksusklassen

Samtidig lanceres også S 560 e – en klassisk luksuslimousine, som ikke desto mindre er drevet af den seneste teknologi inden for plug-in hybrider. Her giver kombinationen af en V6-benzinmotor med 367 hestekræfter og en elmotor med 122 hestekræfter (90 kW) et forbrug på blot 2,3 liter brændstof per 100 kilometer (WLTP), svarende til 43,5 km/l (55 g CO2/km). Trods det lave forbrug sendes S-Klassen fra 0-100 kilometer i timen på bare fem sekunder – og mønstrer en topfart på 250 kilometer i timen. Den ny S 560 e fås til priser fra 1.821.198 kr. og kommer kun med forlænget akselafstand.

Smart teknologi giver længere rækkevidde

Smart teknologi giver længere rækkevidde

Smart teknologi giver længere rækkevidde

Den ny generation af plug-in hybrider fra Mercedes-Benz er baseret på et modulært system, som gør det muligt at anvende den samme teknologi i flere forskellige modeller. Hybridteknologien er således den samme, uanset om modellen er en benzin eller en diesel. Elmotoren, som er udviklet i samarbejde med Bosch, udvikler 122 hestekræfter (90 kW) og 400 Nm, hvilket gør det muligt at køre op til 130 kilometer i timen på ren el. Det nye batteri fra det Daimler ejede selskab Accumotive har en kapacitet på 13,5 kWh og er koblet til en vandkølet lader på 7,4 kW. Med en hurtiglader kan batteriet oplades fra tom til fuld tilstand på blot 90 minutter, mens opladningstiden fra en almindelig stikkontakt er omkring fem timer.

9-trins automatgearkasse

En anden vigtig komponent er den 9-trins automatgearkasse, som er optimeret til hybridteknologi og blandt andet mindsker energiforbruget ved igangsætning på ren el. Plug-in hybriderne har også ECO Assist, som guider føreren til at køre længst muligt på el uden at anvende brændstofmotoren. Resultatet er ikke blot en lavere miljøbelastning, men også en mere stille og komfortabel fremfærd, som gør Mercedes-Benz oplevelsen endnu stærkere.

Flere plug-in hybrider udviklet på samme tekniske platform er på vej og lanceres i Danmark i løbet af 2019. Vi kan allerede nu godt afsløre, at den næste model i rækken af nye plug-in hybrider bliver en C-Klasse.