SL roadster.

Så gør du store øjne igen.

Historie


Milepæle inden for automobilhistorien.

SL er et sportsvognsikon og altid én af de mest efterspurgte sportsvogne i sin tid.

Historie


Milepæle inden for automobilhistorien.

SL er et sportsvognsikon og altid én af de mest efterspurgte sportsvogne i sin tid.

Billedet viser to SL racerbiler fra 1952.
Billedet viser to SL racerbiler fra 1952.

Historien om "Mågevingen" begynder inden for racersporten.

300 SL (W 194) er den første nykonstruerede racerbil fra Mercedes-Benz med den nye betegnelse SL (Super Leicht) efter 2. verdenskrig.

Den nyudviklede gitterrørramme er ganske vist en garanti for lav vægt samtidig med, at størst mulig vridningsstabilitet bibeholdes, men konstruktionen umuliggør samtidig brugen af konventionelle døre. Løsningen er døre, der åbner opad. "Mågevingen" er født. I 1954 fortsætter 300 SL „Gullwing“ (W 198) sin succeshistorie.

På billedet ses en Mercedes-Benz SL roadster fra 1957.

Kun flyvning er skønnere.

Åbne sportsvogne med to sæder er meget efterspurgte i slutningen af 1950'erne. Således afløser 300 SL roadster i 1957 den legendariske „Mågevinge“ og muliggør åben køreglæde selv i klassen for højtydende sportsvogne.

Gitterrørrammen fortsætter også med at være det bærende skelet i roadster-modellen. Dog muliggør sidedelene, som sidder længere nede, traditionelle døre, som er hængslet foran – den afgørende forudsætning for en åben bil.

På billedet ses en Mercedes-Benz SL „Pagode“ fra 1963.

Kultstatus for folk, der kører med åbent tag.

I marts 1963 præsenterer Mercedes-Benz 230 SL (W 113) på biludstillingen i Geneve og opfinder dermed sportslig køreglæde på ny: Ydelse forenes nu med komfort og optimal sikkerhed.

230 SL fås i tre udførelser: Som roadster med foldetag, som ren hardtop-coupé og som en kombination af begge varianter. På grund af hardtoppen, som hvælver indad, og minder om fjernøstlige tempelbygninger, får 230 SL hurtigt kælenavnet „Pagode“.

Billedet viser en Mercedes-Benz SL i typeserie R 107 fra 1971.

Innovativ evergreen.

Interessen i at skabe en komfortabel og alligevel effektfuld sportsvogn med to sæder fortsættes konsekvent fra og med 1971 med typeserien R 107 – således er 350 SL fra 1971 også den første SL med otte cylindre.

Med 200 hk (147 kW) accelererer den fra 0 til 100 km/t. på ni sekunder. Brændstoftanken er monteret over bagakslen og beskyttet mod kollision. Nyt er også rattet med fire eger med stor prelplade og bøjleformede dørgreb, som forhindrer, at dørene springer op.

Billedet viser en Mercedes-Benz SL i typeserie R 129 fra 1989.

Meget sportslig.

Stofkalechen kan åbnes og lukkes på 20 sekunder med et enkelt tryk på en knap, hvilket er en enorm komfortgevinst.

Denne modelgeneration forener talrige verdensnyheder: De sportsligt inspirerede sæder med integrerede sikkerhedsseler, den fuldautomatiske foldekaleche samt et vindskot til åben kørsel uden træk. Den 5,0-liters firecylindrede V8-motor i 500 SL yder 326 hk (240 kW) og muliggør udpræget sportslig kørsel.

På billedet ses en Mercedes-Benz SL fra 2001.

Den stærkeste roadster i verden.

Teknik, design og udstyr forbedres mærkbart. Til forskel fra sine forgængere medbringer denne SL altid sit faste tag.

Variotaget åbner og lukker med et tryk på en knap – endog via fjernbetjening – inden for 16 sekunder. I 2004 støder en ny topmodel til SL-modelpaletten - nemlig SL 65 AMG. Med 612 hk (450 kW) og 1.000 Nm er den den roadster i hele verden, der leverer den største ydelse og det største drejningsmoment.

Design


Tidløs silhuet og klassiske roadster-proportioner.

Elegance i sin vel reneste og tilmed mest sportslige form. Og med AMG tilmed progressiv. SL er et ikon forvandlet til et nutidigt kunstværk.

Design


Tidløs silhuet og klassiske roadster-proportioner.

Elegance i sin vel reneste og tilmed mest sportslige form. Og med AMG tilmed progressiv. SL er et ikon forvandlet til et nutidigt kunstværk.

Komfort


SL skjuler på ingen måde sine kvaliteter.

Komfort


SL skjuler på ingen måde sine kvaliteter.

Billedet viser Mercedes-Benz SL roadster oppefra.

Det tager mindre end 20 sekunder at åbne eller lukke det foldbare variotag, og det sker blot med et tryk på en knap. Og selv når solen ikke viser sig – intet problem for SL.

Panorama-variotaget med MAGIC SKY CONTROL giver en open-air-følelse, selv når taget er lukket. For en enestående køreoplevelse – altid og overalt. Og med AIRSCARF-opvarmningen af området ved hovedet og det elektriske vindskot er det oven i købet cabriolet-vejr næsten hele året for SL-føreren.

Sikkerhed


Den gode fornemmelse af at køre en Mercedes-Benz.

Oplev de moderne sikkerheds- og hjælpesystemer til SL roadster.

Sikkerhed


Den gode fornemmelse af at køre en Mercedes-Benz.

Oplev de moderne sikkerheds- og hjælpesystemer til SL roadster.

Sikkerhedshøjdepunkter:

Billedet viser SL roadster kørende på en vej.

Sikkerhedshøjdepunkter:

  • PRE-SAFE®-system
  • Aktiv afstandsassistent DISTRONIC
  • LED Intelligent Light System
  • Aktiv bremseassistent

Specifikationer


Ydelse i overflod.

Uanset, om SL er udstyret med seks eller otte cylindre, overbeviser den med en suveræn ydelse og en fantastisk kørekultur.

Specifikationer


Ydelse i overflod.

Uanset, om SL er udstyret med seks eller otte cylindre, overbeviser den med en suveræn ydelse og en fantastisk kørekultur.

Motorvarianter

2 motorer

Fra 0 til 100 km/t. på

5,6 sekunder

Billedet viser SL roadsters eksteriørdesign set fra siden.