Fotoet viser Mercedes-Benz GLS fra et fugleperspektiv på tur gennem den californiske ørken.

Inspiration

På farten: Med den ny GLS i den californiske ørken.

Det er S-Klassen blandt SUV'erne: Indstigning og fastspænding af sikkerhedsselen før en første tur med GLS!

Inspiration

På farten: Med den ny GLS i den californiske ørken.

Det er S-Klassen blandt SUV'erne: Indstigning og fastspænding af sikkerhedsselen før en første tur med GLS!

AIRMATIC: Kør som på skyer.

Fotoet viser Mercedes-Benz GLS fra ¾ perspektiv set forfra på dens tur gennem den californiske ørken.

AIRMATIC: Kør som på skyer.

En landevej 15 kilometer bag Cahuilla Hills, en lille by i ørkenen i Californien. Med knap 90 km/t. glider GLS stille og roligt hen over talrige huller i vejbelægningen, som om der slet ikke er nogen. Ansvarlig for dette er AIRMATIC luftaffjedring. Den tilpasser undervognen til den aktuelle køresituation og vejbanens tilstand, og de enkelte hjul reguleres automatisk til formålet. Takket være denne teknologi absorberer undervognen suverænt enhver ujævnhed på vejen.

Ubegrænsede muligheder.

Fotoen viser Mercedes-Benz GLS set forfra undervejs i den californiske ørken.

Ubegrænsede muligheder.

Vi drejer af fra statsvejen og tager en lille sidevej. Asfalten viger stadigt mere for et sandet underlag. På en lige strækning er køreoplevelsen i første omgang komfortabel som vanligt, og da vi efter et kort stykke tid kører på en del af strækningen, der er fyldt med serpentinesving, drejer vi DYNAMIC SELECT-kontakten fra „Comfort“ til „Offroad“. Vejen er ujævn, og så meget mere er vi taknemmlige for ACTIVE CURVE SYSTEM. Med den aktive krængningsstabilisering sørger systemet også for mere kørekomfort i kurverne på dårlige veje.

Noget andet, der også gør indtryk på os: Trods sine statelige mål – vores bil måler mere end fem meter og vejer inklusive fører og 60 liter brændstof mere end 2.500 kg – katapulterer GLS 500 4MATIC sig uden besvær og uden tab af drivkraft ud af kurverne og opad takket være dens 8-cylindrede biturbomotor og firehjulstræk.

GLS 500 4MATIC : Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 8,8–9,1 km/l; CO₂-emission ved blandet kørsel: 264–255 g/km<p>De anførte værdier er de „målte NEDC-CO2-værdier“ i henhold til art. 2 nr. 2 i gennemførelsesforordning (EU) 2017/1153, som er fastsat i overensstemmelse med bilag XII i forordning (EF) nr. 692/2008. Brændstofforbrugsværdierne er beregnet på grundlag af disse værdier. På grund af ændringer i lovgivningen vedrørende de retningsgivende kontrolmetoder kan der være angivet højere værdier i overensstemmelsesattesten, som er bestemmende for bilens indregistrering og evt. vægtafgift. Angivelserne er ikke baseret på en enkelt bil og indgår ikke i produktomfanget, men er udelukkende beregnet til sammenligning mellem forskellige biltyper. Værdierne varierer afhængigt af det valgte ekstraudstyr.</p>

V8-kraftværk.

V8-kraftværk.

Vi fortsætter på den støvede grusvej og passerer en vindmøllepark, hvor der for øjeblikket ikke blæser nogen vind; vindhjulene står stille. Det går opad. Ladetrykket på de to turboladere stiger. Vi klatrer opad til den mægtige lyd fra V8-motoren, der råder over et maskimalt drejningsmoment på 700 Nm ved 1.800 til 4.000 o/min og 455 hk. På vej opad skifter 9G-TRONIC automatgearkassen harmonisk gearene.

Mercedes-Benz GLS i ¾ visning set bagfra på dens kørsel gennem den californiske ørken.
På billedet ses Mercedes-Benz GLS i dynamisk kørsel gennem den californiske ørken set bagfra.
På billedet ses Mercedes-Benz GLS i dynamisk kørsel gennem den californiske ørken set forfra.

Støv, sand og frihed.

Mercedes-Benz GLS i ¾ visning set forfra under kørsel gennem den californiske ørken.

Støv, sand og frihed.

GLS føles, som om S-Klasse er blevet offroad-egnet. Bilen, der er udstyret med firehjulstrækket 4MATIC, forcerer et let terræn, uden at ESP skal gribe ind en eneste gang. Den der helst vil køre i ekstremt trerræn, vil finde særlig stor glæde ved Offroad-teknikpakken, der fås som ekstraudstyr. Den har op til 262 mm frihøjde, og desuden er køreprogrammet „Offroad Plus“ til rådighed. Drivmekanismen optimeres herved til kørsel på løst underlag. I terræn er det manuelle gearskifte anbefalelsesværdigt: I „M“-funktion kan gearene tilpasses til stigningerne. Desværre er der så vidt øjet rækker ingen flod i syne her, så vi i dag kunne afprøve vadedybden på 600 mm – men vi tiltror med sindsro luksus-offroad'eren krydsning af floder.

En følelse af rummelighed.

Billedet viser interiøret i Mercedes-Benz GLS set fra førerens perspektiv.

En følelse af rummelighed.

Støvskyen bag bagenden lægger sig langsomt, da vi slukker motoren med henblik på en kort drikkepause. Vores blik vandrer gennem det generøst proportionerede cockpit. Også her bliver det tydeligt hvorfor efterfølgeren til GL gælder som S-Klasse blandt SUV'erne: Interiøret lever op til selv førsteklasses krav. Forarbejdningen er førsteklasses ned i mindste detalje, fra det handy og eksklusive multifunktionssportsrat i nappalæder over instrumentpanelet, der er beklædt med læder til de komfortable lædersæder. Ud over det hele troner det otte tommer store mediefarvedisplay i COMAND Online-systemet – det kan også nemt aflæses ved kraftigt sollys. Så der opstår en følelse af rummelighed, komfort og luksus. Desuden rummer GLS plads i stor mængde: Takket værfe intelligente features så som en cargo-position til bagsæderyglænene rummer bagagerummet 680 liter – der er endda mulighed for opbevaringsplads til 2.300 liter. GLS ville uden problemer kunne omdannes til en komfortabel sovelejr til en nat ude under stjernerne i den californiske ørken.

Overbevisende i alle discipliner.

Mercedes-Benz GLS i 7/8 visning set forfra under kørsel gennem den californiske ørken.
Billedet viser Mercedes-Benz GLS i ¾ visning set forfra foran et herskabshus i Californien.

Overbevisende i alle discipliner.

Vi kører tilbage til Desert Palms via Palm Springs. På trods af den omliggende ørken er der overraskende mange grønne arealer her. Der findes utallige golfbaner i denne region, og vandet til den yppige beplantning stammer fra Colorado-floden. Efter en rolig tur styrer vi hen mod en tilkørsel under skyggefulde palmer. I den forbindelse viser den aktive parkeringsassistent inkl. PARKTRONIC sig at være en værdifuld hjælp: Præcist og automatisk styrer den bilen ind på parkeringspladsen, og vi betjener kun gearkasse, speederpedal og bremse. Vi slukker motoren. Tilbage står lutter begejstring: GLS er S-Klasse, SUV og potent offroader i ét, den opfylder så mange krav – og bringer alle disse discipliner i en harmonisk samklang.

Her ses Mercedes-Benz GLS i aftenlys på en offroad-strækning i Californiens ørken.
Den ønskede video er desværre ikke tilgængelig i øjeblikket. Prøv igen senere.
Se igen

GLS 500 4MATIC: Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 8,8–9,1 km/l; CO₂-emission ved blandet kørsel: 264–255 g/km<p>De anførte værdier er de „målte NEDC-CO2-værdier“ i henhold til art. 2 nr. 2 i gennemførelsesforordning (EU) 2017/1153, som er fastsat i overensstemmelse med bilag XII i forordning (EF) nr. 692/2008. Brændstofforbrugsværdierne er beregnet på grundlag af disse værdier. På grund af ændringer i lovgivningen vedrørende de retningsgivende kontrolmetoder kan der være angivet højere værdier i overensstemmelsesattesten, som er bestemmende for bilens indregistrering og evt. vægtafgift. Angivelserne er ikke baseret på en enkelt bil og indgår ikke i produktomfanget, men er udelukkende beregnet til sammenligning mellem forskellige biltyper. Værdierne varierer afhængigt af det valgte ekstraudstyr.</p>