Så bæredygtig er EQC.

Billedet viser EQC set bagfra.

Så bæredygtig er EQC.

I forbindelse med "Ambition 2039" har Mercedes-Benz det som mål for sine personbiler, at man på det tidspunkt tilbyder en CO₂-neutral nybilsflåde. Et vigtigt skridt i den retning er Mercedes-Benz' 360°-miljøtjek, som EQC 400 4MATIC som den første bil med produkt- og teknologimærket EQ har bestået. Det drejer sig i den forbindelse om en omfattende økobalance, hvor miljøvirkningerne i hele livscyklussen, altså fra råstofudvindingen over produktionen og brugen (her over en kørselsstrækning på 200.000 kilometer) til genbrugen, undersøges detaljeret. Mercedes-Benz har som den første bilproducent siden 2005 regelmæssigt gennemført dette såkaldte miljøtjek. Grundlaget for denne proces er den internationale ISO-standard 14040, og resultatet kontrolleres desuden eksternt hos TÜV Süd i en omfattende proces og skaber dermed maksimal gennemsigtighed.
Her kommer permanent emissionsfri kørsel lokalt og den elektriske drivlines store effektivitet EQC 400 4MATIC til gode. Elektrokøretøjer kan i den efterfølgende kørselsdrift alt efter strømkilde kompensere for de i første omgang ofte højere CO₂-udledninger i forbindelse med produktionen. Hvis elektrokøretøjer kun bliver drevet med regenerative energiformer, falder CO₂-udledningerne set over livscyklussen med op til 70 procent i forhold til biler med forbrændingsmotor.

Vores mål for 2022: CO₂-neutralitet fra fabrikken.

Billedet viser EQC set fra siden.

Vores mål for 2022: CO₂-neutralitet fra fabrikken.

Under ellers ens forudsætninger opstår der ved produktionen af elektrokøretøjer sammenlignet med produktionen af biler med forbrændingsmotor mere CO₂, fordi der skal bruges meget energi til især battericelleproduktionen. Så meget desto vigtigere er derfor på sigt den CO₂-neutrale energis betydning for produktionen, hvilket Mercedes-Benz allerede tilstræber fra 2022 for alle europæiske fabrikker. Her udgør brugen af „grøn“ strøm fra lokale vindmølleparker et skridt på vejen – bl.a. til produktionen af EQC på Mercedes-Benz fabrikken i Bremen og til batteriproduktionen hos tyske ACCUMOTIVE i delstaten Sachsen.
I anvendelsesfasen kan føreren også allerede i dag påvirke elektrokøretøjets miljøregnskab direkte – alt efter, hvilken type strøm der tankes. Udfaldet af miljøregnskabet, især CO₂-balancen, ved en konkret betragtning af hele livscyklussen for Mercedes-Benz EQC med 200.000 kørte kilometer vil således afspejle dette. Med brugen af ren strøm til opladning af batterierne kan EQC's CO₂-aftryk næsten halveres.

Materialesammensætningen i EQC.

Billedet viser interiøret i EQC.

Materialesammensætningen i EQC.

EQC 400 4MATIC har en egenvægt på 2.420 kg. Med en andel på 39 procent er der brugt mest stål og jernmaterialer, efterfulgt af letmetaller (23 procent) og polymermaterialer, dvs. plast (18 procent).

Allerede i dag udvider man hele tiden brugen af ressourceskånende materialer som genbrugsplast og bæredygtige råstoffer i bilerne. Således består det til EQC nyudviklede eksklusive sædeindtræksstof "Response" 100 % af genbrugte PET-flasker. Desuden anvendes der også genbrugsprodukter af plast i beklædningen i reservehjulsfordybningen eller i afdækningerne i motorrummets underside. Der anvendes ligeledes bæredygtige råstoffer som f.eks. kenaf, uld og papir. Kenaf-plantens fibre bruges f.eks. til bagagerumsbeklædningen, og papir benyttes til en bikagekerne i papir ifm. bagagerumsbunden.
I EQC er i alt 100 komponenter plus smådele som trykknapper, plastmøtrikker og kabelholdere med en totalvægt på 55,7 kg delvist fremstillet i ressourceskånende materialer.

Højvoltsbatteriernes andet liv.

Billedet viser EQC set bagfra med en ladestation i bymæssig bebyggelse.

Højvoltsbatteriernes andet liv.

Mercedes-Benz er aktivt involveret i udforskningen og udviklingen af nye genbrugsteknologier til sikring af det fremtidige råstofbehov til elektromobilitet. Der er allerede indsamlet viden om genbrug af litium-ion-batterier i forskellige forskningsprojekter og i samarbejde med leverandører og bortskaffelsespartnere. Den stoflige genbrug af de anvendte råstoffer såsom litium, nikkel, platin, kobolt og sjældne stoffer er dermed i fokus i betragtningen og begynder allerede ved komponenternes tilblivelse. Mercedes-Benz har defineret fire trin for batteriets genbrugsproces og udviklet relevante processer: ReUse (genanvendelse af batteriet på lang sigt, eksempelvis til stationære energilagre), RePair (reparationarbejde på batteriet), ReManufacturing (adskillelse og ny opbygning af batteriet) samt ReMat (genbrug og genvinding af indholdsstofferne).

Med grundlæggelsen af datterselskabet Mercedes‑Benz Energy GmbH, der er 100 % ejet af koncernen, har Daimler især haft fokus på ReUse i form af stationære energilagre: Livscyklussen for batterier til en plug-in-bil eller en elbil behøver nemlig ikke slutte med automobildriften, da de kan genanvendes som stationære batterilagre. Ved denne anvendelse er mindre effekttab ikke så vigtige, således at en økonomisk drift på det stationære område er mulig i skønsmæssigt mindst yderligere ti år. Ved at genbruge litium-ion-modulerne kan deres økonomiske anvendelse altså fordobles.

EQC 400 4MATIC: Strømforbrug i kWh/100 km (blandet kørsel): XXX; CO2-emission i g/km (blandet kørsel): 0.<p>De oplyste værdier er beregnet i overensstemmelse med den foreskrevne målemetode. Strømforbrug og rækkevidde er beregnet på grundlag af forordningen 692/2008/EF. Strømforbrug og rækkevidde afhænger af bilens konfiguration.</p>