Det bedste fra to verdener.

Oplev Mercedes-Benz' plug-in-hybrid-modeller.

Elmotor


Elmotor. Intelligente valg skaber fremdrift.

Emissionsfri køreglæde uden at gå på kompromis.

Lokalt emissionsfri kørsel i biler med elmotorer giver den ideelle kombination af miljøvenlighed, rækkevidde og køreglæde. Allerede når du sætter i gang, har du det maksimale drejningsmoment til rådighed – det giver en særdeles kraftfuld og rykfri acceleration helt fra stilstand.

Elmotor


Elmotor. Intelligente valg skaber fremdrift.

Emissionsfri køreglæde uden at gå på kompromis.

Lokalt emissionsfri kørsel i biler med elmotorer giver den ideelle kombination af miljøvenlighed, rækkevidde og køreglæde. Allerede når du sætter i gang, har du det maksimale drejningsmoment til rådighed – det giver en særdeles kraftfuld og rykfri acceleration helt fra stilstand.

På billedet ses undervognen og ENERGY SPACE i en B-Klasse B 250 e i storbyomgivelser med moderne arkitektur.

Elektrisk uden at gå på kompromis.

På billedet ses motorsystemet i den elektriske B-Klasse bestående af elmotor, højspændingsbatteri, effektelektronik og oplader.

Det elektriske motorsystem fra Mercedes-Benz.

På billedet ses det effektfulde litium-ion-batteri, opladeren og ladestationen til den elektriske B-Klasse.

Litium-ion højspændingsbatteri, oplader og ladestation.

På billedet ses elmotoren og planetgearet i B-Klasse B 250 e.

Elmotoren i B 250 e.

Elektrisk uden at gå på kompromis.

Motorsystemet i en batteridrevet elbil består af elmotoren, højspændingsbatteriet, effektelektronikken og opladeren. Bilen drives af elmotoren, som forsynes med strøm fra højspændingsbatteriet. Det oplades både eksternt via strømnettet og ved rekuperation under kørslen. I den forbindelse er rækkevidden tilstrækkelig til problemfrit at køre i byen, men også i de videre omgivelser.


Få mere at vide om elektrisk drift.

Når du kører helt på strøm, udleder bilen ingen lokal emission, den kører næsten helt lydløst, og du oplever en helt ny form for køreglæde.

Sportslig acceleration, fleksibel rækkevidde, attraktiv tophastighed og det hele drevet af strøm – fremsynet og miljøvenligt. Det lyder nærmest som en utopi. Men det er det ikke. Mercedes-Benz tilbyder elektriske drivlinekoncepter med momentstærke elmotorer og intelligente teknologier, der giver dig 100 procent lokalt emissionsfri og kompromisløs køreglæde.


Få mere at vide om elektrisk drift.

Når du kører helt på strøm, udleder bilen ingen lokal emission, den kører næsten helt lydløst, og du oplever en helt ny form for køreglæde.

Sportslig acceleration, fleksibel rækkevidde, attraktiv tophastighed og det hele drevet af strøm – fremsynet og miljøvenligt. Det lyder nærmest som en utopi. Men det er det ikke. Mercedes-Benz tilbyder elektriske drivlinekoncepter med momentstærke elmotorer og intelligente teknologier, der giver dig 100 procent lokalt emissionsfri og kompromisløs køreglæde.

Rækkevidde


Rigelig rækkevidde til hverdagen.

Rækkevidde


Rigelig rækkevidde til hverdagen.

På billedet ses en Mercedes-Benz B-Klasse Sports Tourer 250 e fra fronten i storbyomgivelser.

B 250 e kan køre op til 230 km på en batteriopladning.

Med en fuld batteriopladning har den elektriske B-Klasse for eksempel en rækkevidde omkring de 200 km (ny europæisk kørselscyklus), hvilket dækker det almindelige daglige mobilitetsbehov. Og med ekstraudstyret RANGE PLUS kan rækkevidden for B 250 e øges med op til 15 % eller 30 kilometer.

Ved kørsel i praksis kan der opstå afvigelser i forhold til de standardiserede certificerede værdier. De reale værdier påvirkes af en række individuelle faktorer, f.eks. den individuelle køremåde, miljø- og strækningsforhold.

Køreprogram


Køreprogrammer til elektrisk køreglæde.

Køreprogram


Køreprogrammer til elektrisk køreglæde.

Uanset om du ønsker komfort, ekstra effektivitet eller mere sportslighed, så kan du alt efter bil vælge mellem flere forskellige køreprogrammer:

  • E+ (Economy Plus) gør det muligt at køre meget brændstofbesparende med en reduceret ydelse på 65 kW og en begrænset tophastighed på ca. 110 km/t.
  • E (Economy) giver en ydelse på 100 kW – for en komfortabel, forbrugsoptimeret køremåde.
  • S (Sport) giver kultiveret sportslighed med maksimal acceleration og en ydelse på 132 kW.

Når du træder speederpedalen helt ned (kickdown), får du også den maksimale ydelse i køreprogram E+ og E – f.eks. når du skal overhale hurtigt og sikkert.

Rekuperation


Rekuperation: Du vinder, når du bremser.

Rekuperation


Rekuperation: Du vinder, når du bremser.

Den elektriske energi, der genvindes ved rekuperation, føres tilbage til og øger batteriets opladningstilstand.

Du får vist energiflowet i forbindelse med rekuperation i bilens mediedisplay.

Den innovative asynkronmotor fra Mercedes-Benz kan uafhængigt af omdrejningsretningen anvendes som motor og generator. Ved deceleration af bilen, når du fjerner foden fra speederpedalen (medløbskørsel) og bremser, drives elmotoren som generator, idet den samtidig genererer et bremsemoment på hjulene. Den herved genvundne elektriske energi føres tilbage til batteriet og øger batteriets opladningstilstand.

Der findes fire forskellige rekuperationstrin:

  • D+: Sejlefunktion, ingen rekuperation
  • D: Moderat rekuperation
  • D–: Høj rekuperation
  • DAuto: Rekuperation afhængigt af de trafikale forhold

Det radarbaserede rekuperative bremsesystem, der fås som ekstraudstyr, arbejder særdeles effektivt: Systemet bruger data fra radarsensorerne til efter behov at øge eller helt undlade rekuperationen.

Wallbox


Mercedes-Benz wallbox.

Wallbox


Mercedes-Benz wallbox.

På billedet ses en elektrisk E-Klasse i gang med at blive opladet ved en wallbox.

Tank strøm med din egen wallbox.

Det er nemmere at integrere opladningen af din elbil i din hverdag, end du måske tror: Mercedes-Benz wallbox er både velegnet til privat brug og som opladningsmulighed i virksomheder. Den sikrer dig nem, hurtig og sikker opladning af din elbil. Det er også muligt at oplade plug-in hybridbiler ved hjælp af en wallbox.

Plug-in hybrid


Plug-in hybrid. Helt i front.

Stor rækkevidde og ekstremt lav emission.

I plug-in hybridbiler er det elmotoren og forbrændingsmotoren, der skaber fremdrift. Foruden rekuperation kan litium-ion-højspændingsbatteriet oplades i en stikkontakt eller ladestation, så det også er muligt at køre længere strækninger udelukkende på strøm.

Plug-in hybrid


Plug-in hybrid. Helt i front.

Stor rækkevidde og ekstremt lav emission.

I plug-in hybridbiler er det elmotoren og forbrændingsmotoren, der skaber fremdrift. Foruden rekuperation kan litium-ion-højspændingsbatteriet oplades i en stikkontakt eller ladestation, så det også er muligt at køre længere strækninger udelukkende på strøm.

Få mere information om plug-in hybridmotoren fra Mercedes-Benz.

Ladedåse

Litium-ion-højspændingsbatteriet kan oplades eksternt via en stikdåse placeret til højre i den bageste stødfanger.

Med et intelligent On-Board-ladesystem kan du oplade batteriet ved en wallbox, via en almindelig stikkontakt eller ved de stadig mere udbredte offentlige ladestandere.

Litium-ion-højspændingsbatteri

Et fuldt opladet batteri gør det alt efter model muligt at køre mere end 30 km udelukkende på strøm og dermed lokalt emissionsfrit.

Hybrid integreret i gearkasse

Elmotoren og en ekstra kobling til skift mellem forbrændings- og elmotor er integreret komplet i hybridhovedet på den standardmæssige 9-trins automatgearkasse 9G-TRONIC.

Forbrændingsmotor

Alt efter model kombineres fire- eller sekscylindrede benzinmotorer med hybridmoduler og batterier med forskellige effekttrin.

Forbrændingsmotorens ydelse understøttes ved behov af elmotoren – det giver ekstra effekt i forbindelse med acceleration. Og det giver mulighed for at kombinere køreglæde og komfort med det lavest mulige forbrug og lave emissionsværdier.

Rekuperativt bremsesystem

Rekuperationen gør det muligt at genvinde energi i medløbs- og bremsefaser.

Det største potentiale for et mindsket forbrug i forbindelse med hybridmotorer er den maksimerede tilbagevinding af energi i medløbs- og bremsefaser. Når du træder på bremsepedalen, sørger elmotoren først for deceleration, idet den samtidig fungerer som generator.

E 350 e: Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 40,0-47,6 km/l, CO2-emission ved blandet kørsel: 49-57 g/km<p>De anførte værdier er de „målte NEDC-CO2-værdier“ i henhold til art. 2 nr. 2 i gennemførelsesforordning (EU) 2017/1153, som er fastsat i overensstemmelse med bilag XII i forordning (EF) nr. 692/2008. Brændstofforbrugsværdierne er beregnet på grundlag af disse værdier. På grund af ændringer i lovgivningen vedrørende de retningsgivende kontrolmetoder kan der være angivet højere værdier i overensstemmelsesattesten, som er bestemmende for bilens indregistrering og evt. vægtafgift. Angivelserne er ikke baseret på en enkelt bil og indgår ikke i produktomfanget, men er udelukkende beregnet til sammenligning mellem forskellige biltyper. Værdierne varierer alt efter det valgte ekstraudstyr. Ved kørsel i praksis kan der opstå afvigelser i forhold til de standardiserede certificerede værdier. De faktiske værdier påvirkes af en lang række individuelle faktorer, fx individuel køremåde, miljøforhold og vejstrækningens udformning.</p>


Få mere at vide om plug-in hybrid.

Det bedste fra to verdener – plug-in hybridbilen accelererer hurtigere med den ekstra elektriske boostfunktion.

Den kombinerede el- og benzinmotor giver dig mulighed for helt nye oplevelser bag rattet. For plug-in hybridmotorens innovative funktioner vil ændre dine forestillinger om elektrisk mobilitet.


Få mere at vide om plug-in hybrid.

Det bedste fra to verdener – plug-in hybridbilen accelererer hurtigere med den ekstra elektriske boostfunktion.

Den kombinerede el- og benzinmotor giver dig mulighed for helt nye oplevelser bag rattet. For plug-in hybridmotorens innovative funktioner vil ændre dine forestillinger om elektrisk mobilitet.

Plug-in hybrid køreprogrammer


Køreglæde efter ønske – med køreprogrammerne i plug-in hybridbiler.

Plug-in hybrid køreprogrammer


Køreglæde efter ønske – med køreprogrammerne i plug-in hybridbiler.

På billedet ses en Mercedes-Benz S-Klasse S 500 e sedan fra fronten.

Uanset om du ønsker komfort, ekstra effektivitet eller mere sportslighed, så kan du alt efter model vælge mellem flere forskellige køreprogrammer.

I den lange model af S-Klasse 500 e er dette f.eks.:

  • Køreprogram E (Economy): Komfortabel, forbrugsoptimeret køremåde, elmotoren anvendes oftest muligt. Herved undgås forbrænding, også under kørsel. ECO start/stop-funktionen er tilgængelig.
  • Køreprogram E+ (Economy Plus): I køreprogram E anvendes en dobbelt impuls i den haptiske speederpedal til at minde føreren om at fjerne foden fra speederpedalen. Når foden fjernes fra speederpedalen, tilpasses bilens kørsel afhængigt af trafikken.
  • Køreprogram S (Sport): Sportslig køremåde med boosteffekt– forbrændingsmotoren er altid tændt.

S-Klasse 500 e lang model: Strømforbrug ved blandet testcyklus fra 15,5 kWh/100 km; brændstofforbrug ved blandet kørsel: 35,7 km/l; CO2-emission ved blandet kørsel: 65 g/km.<p>De anførte værdier er de „målte NEDC-CO2-værdier“ i henhold til art. 2 nr. 2 i gennemførelsesforordning (EU) 2017/1153, som er fastsat i overensstemmelse med bilag XII i forordning (EF) nr. 692/2008. Brændstofforbrugsværdierne er beregnet på grundlag af disse værdier. På grund af ændringer i lovgivningen vedrørende de retningsgivende kontrolmetoder kan der være angivet højere værdier i overensstemmelsesattesten, som er bestemmende for bilens indregistrering og evt. vægtafgift. Angivelserne er ikke baseret på en enkelt bil og indgår ikke i produktomfanget, men er udelukkende beregnet til sammenligning mellem forskellige biltyper. Værdierne varierer alt efter det valgte ekstraudstyr. Ved kørsel i praksis kan der opstå afvigelser i forhold til de standardiserede certificerede værdier. De faktiske værdier påvirkes af en lang række individuelle faktorer, fx individuel køremåde, miljøforhold og vejstrækningens udformning.</p>

Plug-in hybrid driftstilstande


Driftstilstande i plug-in hybridbilen.

Plug-in hybrid driftstilstande


Driftstilstande i plug-in hybridbilen.

Den valgte driftstilstand vises i plug-in hybridbilens kombiinstrument.

Foruden valget af et køreprogram kan du også bruge driftstilstandskontakten til at regulere kørslen med skift mellem elmotoren og forbrændingsmotoren.

Alt efter køreprogram er fire driftstilstande tilgængelige:

  • Hybrid: Alle hybridfunktioner som elektrisk drift, boost og rekuperation er tilgængelige og anvendes automatisk på den mest optimale og forbrugsfordelagtige måde afhængigt af køresituationen og kørestrækningen.

  • E-MODE: Er udelukkende beregnet til kørsel på strøm – f.eks. inde i byer eller fordi litium-ion-højspændingsbatteriet er opladet tilstrækkeligt til den resterende strækning.

  • E-SAVE: Litium-ion-højspændingsbatteriets opladningstilstand bevares – til senere kørsel udelukkende på strøm. Kørsel på strøm er derfor kun tilgængelig i begrænset omfang i denne driftstilstand.

  • CHARGE: Er beregnet til opladning af litium-ion-højspændingsbatteriet ved hjælp af forbrændingsmotoren under kørsel. I den forbindelse er det ikke muligt at køre på strøm.

Plug-in hybrid driftsstrategi


Kør på en forudseende måde - med strækningsbaseret driftsstrategi.

Plug-in hybrid driftsstrategi


Kør på en forudseende måde - med strækningsbaseret driftsstrategi.

I tilstanden "Hybrid" bruger COMAND Online navigationssystemets data i forbindelse med den strækningsbaserede driftsstrategi for at sikre en optimal anvendelse af de forskellige driftstilstande. Når destinationen er indtastet, styres opladningen og afladningen af litium-ion-højspændingsbatteriet, så der sikres en optimal anvendelse af energien på hele strækningen. På den måde når du så vidt muligt frem til byer med fuldt opladet batteri, så du kan køre kun på strøm inde i byen.

Plug-in hybridbilens speederpedal


Kør mærkbart mere effektivt med den haptiske speederpedal.

Plug-in hybridbilens speederpedal


Kør mærkbart mere effektivt med den haptiske speederpedal.

Den haptiske speederpedal gør det nemmere at skifte mellem driftstilstandene: Hvis du under kørsel på strøm i tilstanden E-MODE mærker et trykpunkt i speederpedalen, har du nået den maksimalt tilgængelige elektriske ydelse. Hvis du fortsætter med at træde på speederpedalen, kobler forbrændingsmotoren til. Med en dobbelt impuls signalerer ECO-assistenten, at du skal fjerne foden fra speederpedalen i den konkrete situation for at slå forbrændingsmotoren fra.

Hybridmotor


Hybridmotor. Dynamisk og effektiv.

Lavt forbrug og stor køreglæde med intelligent udnyttelse af bevægelsesenergien.

Hybridmotoren er en kombination af en forbrændingsmotor og en elmotor med litium-ion-højspændingsbatteri. Resultatet er en suveræn ydelse og forbilledlige forbrugsværdier. Den intelligente udnyttelse af bevægelsesenergien sørger for ekstra dynamik og sikkerhed, f.eks. ved overhalings- og accelerationsbehov

Hybridmotor


Hybridmotor. Dynamisk og effektiv.

Lavt forbrug og stor køreglæde med intelligent udnyttelse af bevægelsesenergien.

Hybridmotoren er en kombination af en forbrændingsmotor og en elmotor med litium-ion-højspændingsbatteri. Resultatet er en suveræn ydelse og forbilledlige forbrugsværdier. Den intelligente udnyttelse af bevægelsesenergien sørger for ekstra dynamik og sikkerhed, f.eks. ved overhalings- og accelerationsbehov

Få mere information om hybridmotoren fra Mercedes-Benz.

Økonomisk teamplayer.

I forbindelse med hybridmotoren kombineres en 4-cylindret dieselmotor med en kompakt elmotor i form af et hybridmodul.

Alt efter model kan forbrændingsmotoren slå fra under medløb ved hastigheder under 160 km/t. Boostfunktionen kan ved kraftig acceleration også bruge begge motorer til at give mærkbart mere dynamik.

Større rækkevidde, større komfort.

Det radarbaserede rekuperative bremsesystem sørger for effektiv tilbagevinding af energi ved at tilpasse rekuperationens intensitet til den pågældende køresituation.

Rekuperationen omdanner bevægelsesenergi til elektrisk energi ved deceleration og øger dermed bilens rækkevidde. Det radarbaserede rekuperative bremsesystem bruger i den forbindelse bestemte assistentsystemer.

Ydelsesstærk og effektiv.

Hybridmodulet, der er en skiveformet elmotor, bruges også som starter og generator. Elmotoren er placeret mellem forbrændingsmotoren og automatgearkassen.

Alt efter model køres de første meter efter start udelukkende på strøm op til en hastighed på 35 km/t. Desuden hjælper elmotoren dieselmotoren i forbindelse med acceleration (boosteffekt), og den bruges som generator til at tilbagevinde energi (rekuperation).

Kompakt og med høj virkningsgrad.

Litium-ion-højspændingsbatteriet er hjertet i den kompakte og yderst effektive hybridmotor. Det lagrer den energi, som er genvundet via rekuperation, og som bruges til at drive elmotoren.


Få mere at vide om hybridmotorer.

Kraftfuld effektivitet - hybridmotoren er et reelt alternativ på vejen mod en emissionsfri fremtid.

Lavere forbrug og CO2-emission, større drejningsmoment og ydelse: Hybridteknologien kombinerer alle disse fordele – uden at det går ud over klima- og kørekomforten.


Få mere at vide om hybridmotorer.

Kraftfuld effektivitet - hybridmotoren er et reelt alternativ på vejen mod en emissionsfri fremtid.

Lavere forbrug og CO2-emission, større drejningsmoment og ydelse: Hybridteknologien kombinerer alle disse fordele – uden at det går ud over klima- og kørekomforten.

Hybridmotor køreprogrammer


Fleksibel køreglæde med køreprogrammerne til hybridmotoren.

Hybridmotor køreprogrammer


Fleksibel køreglæde med køreprogrammerne til hybridmotoren.

På billedet ses en C-Klasse C 300 h stationcar bagfra.

Komfortabel og dynamisk: C-Klasse 300 h stationcar.

Uanset om du ønsker ekstra effektivitet eller mere sportslighed, så kan du alt efter model vælge mellem flere forskellige køreprogrammer:

  • Køreprogram E (Economy): Komfortabel, forbrugsoptimeret køremåde – elmotoren anvendes oftest muligt. ECO start/stop-funktionen er tilgængelig.
  • Køreprogram S (Sport): Sportslig køremåde med boosteffekt – forbrændingsmotoren er altid tændt.

C-Klasse 300 h stationcar: Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 23,8-26,3 km/l; CO2-emission ved blandet kørsel: 99-106 g/km.<p>De anførte værdier er de „målte NEDC-CO2-værdier“ i henhold til art. 2 nr. 2 i gennemførelsesforordning (EU) 2017/1153, som er fastsat i overensstemmelse med bilag XII i forordning (EF) nr. 692/2008. Brændstofforbrugsværdierne er beregnet på grundlag af disse værdier. På grund af ændringer i lovgivningen vedrørende de retningsgivende kontrolmetoder kan der være angivet højere værdier i overensstemmelsesattesten, som er bestemmende for bilens indregistrering og evt. vægtafgift. Angivelserne er ikke baseret på en enkelt bil og indgår ikke i produktomfanget, men er udelukkende beregnet til sammenligning mellem forskellige biltyper. Værdierne varierer alt efter det valgte ekstraudstyr. Ved kørsel i praksis kan der opstå afvigelser i forhold til de standardiserede certificerede værdier. De faktiske værdier påvirkes af en lang række individuelle faktorer, fx individuel køremåde, miljøforhold og vejstrækningens udformning.</p>

Hybridmotor driftsstrategi


Forudseende driftsstrategi i hybridbilen.

Hybridmotor driftsstrategi


Forudseende driftsstrategi i hybridbilen.

Den intelligente funktion sørger for, at vejens og terrænets forløb udnyttes optimalt til rekuperation. Ved hjælp af data fra COMAND Online beregnes det nøjagtigt, hvornår der med fordel kan anvendes eller indvindes elektrisk energi. Det er f.eks. hensigtsmæssigt at bruge elmotoren og batteriet for at give ekstra kræfter, når det går opad. Hvorimod batteriet kan oplades ved hjælp af rekuperation, når det går nedad, og det er nødvendigt at bremse.

Hybridmotor klimatisering inden indstigning


Klimatisering inden indstigning via bilens nøgle.

Hybridmotor klimatisering inden indstigning


Klimatisering inden indstigning via bilens nøgle.

Med denne komfortfunktion er det muligt at regulere kabinetemperaturen optimalt – allerede inden du stiger ind i bilen. Det er muligt på grund af litium-ion-højspændingsbatteriernes store kapacitet. Forvarmnings- eller forkølingsfunktionen starter i kabinen, så snart bilen låses op. Det aktiverer eller deaktiverer funktionen "Klimatisering inden indstigning via nøgle" i bilens computer.

Andre interessante fakta.

Andre interessante fakta.

Serviceydelser og information om Mercedes-Benz e-Mobility.

Mercedes me connect app'en viser information om bilen som f.eks. batteriets opladningstilstand og rækkevidde i din smartphone.

Oplev Mercedes me connect.

Overblik over det hele med de mange alsidige funktioner.

På billedet ses en elektrisk B-Klasse i gang med at blive opladet ved en Mercedes-Benz wallbox.

Opladning med Mercedes-Benz wallbox.

Sikkert, hurtigt og komfortabelt: Tank strøm ved din egen ladestation i hjemmet eller på jobbet.

På billedet ses en Mercedes-Benz GLC F-CELL på køretur med folietryk fra siden.

Elektrisk mobilitet med brændselsceller.

De nye brændselscellebiler giver maksimal komfort og effektivitet i kombination med plug-in-teknologi.